2017-01-24

Bali. Stället där dom har vänstertrafik och man aldrig ser några hastighetsskyltar. Enligt lokalbefolkningen finns det skyltar på stora vägar, men jag har aldrig sett någon. Trots detta är det tydligen få olyckor, enligt vår taxichaufför Nyoman. Här kör man lite som man önskar och reglerna kring bland annat trafiklysen, som jag uppfattat dom, verkar vara lite luddiga:

1. Lyser det rött och blinkar orange på samma gång går det bra att köra. 

2. Lyser det rött kan man köra om man vill, det är inte så noga att man stannar. 

3. Lyser det grönt och rött samtidigt kan man välja om man vill köra eller stanna. 

4. Lyser det grönt kan man tro att det är fritt fram. Ifall någon från ett annat håll inte väljer att använda nr 1, 2 eller 3.

5. Om man väljer att använda sig av nummer 2 (köra när det är rött) så kan man bli arg för att dom som tror på nummer 4 (köra då det är grönt) kör ut. Då tutar man tills dom stannar. 

6. Här kan man blinka om man vill, det är inte heller så noga. Ska man rakt fram använder man varningsblinkers. 

7. Här använder man tutan till ALLT. Man tutar två gånger varje gång man har tänkt köra om någon, vilket är jämt. Man kan också tuta när man kommer kring hörn.

8. Tutan används också flitigt av taxibilarna, som tutar och stannar vid varje potentiell kund. 

9. Man får köra om på vilken sida man vill.

10. Man får sick-sacka sig fram mellan bilar ifall det går fortare. Ingen blinkers behövs, ifall du inte vill själv då. 

11. Här behöver man inte ha lång omkörningssträcka med bra sikt. Här går det kanonbra att köra om i kurvor blandade med krön. 

12. Enligt nr 9 betyder detta alltså att man kan köra om två fordon samtidigt på en dubbelfilig väg. Exempelvis en moppe på vänster och en lastbil på höger. 

13. Det går också bra att två fordon kör om samma fordon samtidigt. Speciellt på dubbelfiliga vägar, men även på enkelfiliga med möte. 

14. Om man ska köra rakt fram i en korsning där man måste stå stilla ett tag, går det även bra att ligga i den avsedda sväng-filen. Se bara till att tuta lite åt den som ligger i "rätt"  fil så kommer du få köra före. 

15. Det går också bra att svänga höger ifall du ligger till vänster om ett fordon som ska köra rakt fram. Till och med när ni båda får grönt samtidigt. Ibland kan detta leda till att någon tutar.

16. Dubbelfiliga vägar. Här används strecket i mitten mest som en flytande linje. Mest kör alla i mitten. 

17. Att alla kör i mitten gäller även på vanliga enfiliga vägar med möte. Man väjer in på sin sida först 5-10 meter före man möter bilen.

18. Även moppar får ligga vart de vill på vägen. De är inte förvisade till väggrenen eller liknande. Även moppar kan köra i mitten av vägen, både på en- och tvåfiliga vägar. 

19. Ifall du förföljs av en bil som blinkar rött och blått i grillen eller framljusen - så betyder detta INTE att du förföljs av en polis. Detta verkar vara någon form av discoljus. 

Här verkar alltså trafikljus vara rätt luddiga. Ingen form av väjningsplikt eller vänster-regel verkar finnas. Inte ens störst går först appliceras. Hör kör man ut i trafiken hursom och hoppas att bakomliggande fordon ska bromsa. 

Det är också vanligt att smsa eller röka när man kör moppe. Vissa har iallafall hjälm, åtminstone i städerna. På "landet" är det dock ett problem att många unga kör utan hjälm. 

Här använder man anti-glid-mattor på instrumentpanelen. Dock inte till telefonen, utan till offerskålen, eftersom de flesta är hinduer och ber 3 gånger per dag. 

På Bali får man även hjälp att tanka. Det sitter hela tiden personer, med andningsmask, vid de normala mackarna. Ibland är det långt mellan mackarna. Då finns det pet-flaskor fyllda med bensin. Bensinen verkar kunna vara både gul, blå, grön och lila-aktig. 

Kommentera här: